Friday, December 24, 2010

KENALI TOKOH PEJUANG...SIRI 1


DZOKAR MUSAYEVICH DUDAYEV

Tidak semua mengenali tokoh agong yang terkenal di negara Chechnya khususnya dan namanya terpahat diingatan ummat Islam seluruh dunia. As-Syahid terkenal dengan kehebatan pemikirannya dan juga strateginya di dalam Perang Rusia-Chechnya, 1994 sehingga keberaniannya juga kepintarannya di dalam mengatur strategi menjadikannya tokoh atau idola bagi setiap anak muda yang cintakan Islam.

Latar belakang:
-15 April 1944 as-Syahid dilahirkan
-Beliau dilahirkan didalam keluarga sederhana.Keluarganya juga pernah dihalau oleh pemerintah tertinggi Soviet Union...dalam pelarian tersebut beribu rakyat Chechnya mati kelaparan,namun dengan kuasa Allah, bayi yang bernama Dzokar Musayevich dapat bertahan
-beliau merupakan pakar elektrik dan elektronik
-memasuki sekolah penerbangan di Tambow, sebuah akademi penerbangan di wilayah Selatan Rusia
-melanjutkan pelajaran ke peringkat sekolah tinggi di Yuri Gagarin Aviation Academy di Moscow
-mahir dalam seni mempertahankan diri..pernah memegang gelaran Juara Karate Nasional pada waktu itu
-pandai berbahasa Arab(ada sumber mengatakan Dudayev pernah mengikuti kuliah di Universiti al-Azhar, Mesir)
-bekerja di dalam angkatan tentera Soviet(juruterbang Khas)
-1990,beliau menolak arahan untuk mengebom pengikut demonstrasi yang menuntut kemerdekaan di Baltic State, baginya semua manusia di muka bumi ini berhak untuk menuntut kemerdekaan.
-1990, beliau dibuang ke Gorzny. Akhirnya Dudayev dengan beraninya mengisytiharkan dirinya berundur dari pasukan SU.
-1991,Pasukan Soviet Union berkecai. Dudayev mencalonkan dirinya sebagai Presiden Chechnya dengan memenangi kerusi di dalam pilihanraya umum mewakili Parti Nasional Kongres Rakyat Chechnya melawan calon komunis.

Sumbangan Kepada Rakyat
-Chechnya berkembang menjadi negara yang maju
-menghentikan penggunaan huruf Cyrillic yang digunakan Rusia dengan huruf latin dan merasmikan Bahasa Chechen sebagai bahasa kebangsaan Negara Chechnya.
-mencetak sendiri mata wang
-sosio ekonomi penduduk Chechnya semakin baik

Dendam musuh kepada Dudayev
-Rusia terus merancang agenda keji untuk menggulingkan kepimpinan Dudayev
-Rusia melakukan sekatan ekonomi, menuduh Chechnya sebagai syurga para penjahat
-Boris Yeltsin (presiden Rusia) telah menghantar pasukan untuk memulakan peperangan dengan negara yang masih baru dibentuk
-1 Disember 1994, Yeltsin memerintahkan angkatan udara Rusia membedil Grozny,ibu negara Chechnya.

Seruan Jihad!!!
-Dudayev meletakkan jawatannya sebagai Presiden dan dengan menggunakan pangkatnya sebagai Jeneral, beliau bersama-sama mujahidin mesuk kehutan melaungkan seruan jihad
-Rusia sentiasa menghadapi kekalahan setiap kali bertempur dengan pasukan Dudayev...membuktikan bahawa Dudayev amat pakar di dalam taktikal peperangan
-1994-1996, Rusia cuba utk bermain helah dengan menganjurkan pertemuan untuk membicarakan soal perdamaian.
-Amerika Syarikat yang sebelum ini bermusuh dengan Rusia terpaksa berganding bahu dengan musuh sendiri utk melumpuhkan barisan Muslimin Chechnya.
-Teknologi peperangan Rusia tidak mampu utk mengesan tempat persembunyian Dudayev yang arif mengenai teknologi peperangan.
-16 April 1994, tentera-tentera yang dipimpin oleh Dudayev, satu persatu menghancurkan pasukan tempur milik Rusia dan juga menyerang Rusian Duma, Parlimen Rusia.
-Teknik Hit and Run amat menakutkan tentera Rusia yang terbukti sangat susah untuk ditakluki.
-21 April 1994, Dudayev menghubungi Konstatin Borovoi (pengerusi perdamaian) utk menyatakan pendiriannya terhadap perdamaian yang sudah nyata pembohongan semata-mata
-Selepas percakapan melalui telefon satelit itu, 2 buah pesawat Sukhoi SU-25 meluncur berbekalkan koordinat yang berjaya dikesan oleh Satelit Amerika Syarikat.
-Kemudian terjadi letupan besar di Gekhi Chu, 20 meter dari bandar grozni.
-Akhirnya Dudayev menerima jawatan yang paling agung disisi Allah sebagai seorang Syuhada'


Jika hari ini cita-cita itu belum tercapai, jika hari ini Dudayev telah dahulu pergi menghadap yang Esa, tidak mengapa. Perjuanagan ini tetap pasti diteruskan . Mereka telah berjanji, akan bertemu di bawah panji Nabi, panji yang menaungi insan-insan jihad dengan seluruh hati kerana berjuang menegakkan agama Allah.

No comments:

Post a Comment