Friday, October 30, 2009

UNTA KESAYANGAN KU....

SAYANGI MEREKA...

video

3 amalan yg mana tidak akan terputus bila mana seseorang anak Adam menghembuskan nafasnya yang terakhir:
1.Ilmu yang di munafaatkan
2.Amal Jariah
3.Doa anak yg soleh

"Wahai si anak...pohonlah kemaafan dr kedua orang tua mu sebelum mereka meninggalkan kamu....sesungguhnya tidak terampun dosa mu jika mereka pergi dulu sebelum-mu tanpa kemaafan terhadap diri mu.....sesungguhnya redha Allah terletak pada redha kedua ibu-bapa mu....."

Wednesday, October 28, 2009

HIKMAH DI SEBALIK PERBINCANGAN

Assalamualaikum kpd semua yg singgah di blog akhikabir ni,,,agak lama akhikabir tak menulis terasa tak selesa pulak...kali ini saya akan berkomentar mengenai kepentingan musyawarah,atau syura ataupun perbincangan memandangkan ianya adalah elemen penting kpd kita dalam menrskan perjuangan di dlm kehidupan khususnya dlm kehidupan berorganisasi...

Apakah Syura?
-menurut bahasa ialah berunding atau bertukar fikiran.
-menurut istilah syariat Islam, erti syura atau musyawarah ialah bertukar fikiran atau berbincang antara dua orang atau lebih dalam menghadapi hal-hal yang dibenarkan oleh syariat sesuai dengan adab-adab, cara cara yang syar’i untuk memperoleh hasil yang baik dan benar yang akan menjadi tindakan bersama, seseorang atau satu kelompok.

“Dan orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan shalat, sedang urusan mereka diputuskan dengan musyawarah antara mereka; dan mereka menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” (QS. Asy-syura 42: 38)

syura:Sebuah Hikmah
-amal jama’i (kerjasama) > akan timbul ikatan tanggung jawab untuk sama-sama menanggung amal yang akan dilaksanakan, walaupun kadang tidak berbuah kebaikan yang diharapkan.
-Rasulullah saw. juga menerima usulan para sahabatnya dalam perang Uhud. Meskipun kaum Muslimin mengalami kerugian dalam perang itu, namun al-Qur’an tetap menekankan pentingnya musyawarah itu.
-Setelah habis perang Uhud, turunlah ayat Quran, “Maafkanlah mereka, mintakanlah ampunan bagi mereka, dan ajaklah mereka bermusyawarah.” (QS. Ali ‘Imran: 159).

Adab-adab bermusyawarah/syura:
-membuka majlis dengan Ummul Kitab
-menghormati Pengerusi Majlis
-memberitahu ahli syura jika lewat ke majlis atau xdapat pergi
-saling memberikan pandangan dengan niat utk mencapai jalan penyelesaian...bukan dngn niat utk menonjol diri dan sebagainya
-memberi pandangan dan berlapang dada dengan pandangan orang lain
-jangan sesekali beranggapan pandangan kita yg paling betul dan orang lain salah
-berlapang dada dan sepakat dengan keputusan yang diperolehi
-dilarang mengungkit atau mempersoalkan keputusan yg telah disepakati di luar mesyuarat ataupub sesudah mesyuarat selesai....jika ingin kepastian lagi terhadap keputusan mestilah dilakukan ketika mesyuarat masih berlangsung...
-berserah kepada Allah (tawakkal) dengan keputusan yg diperolehi dan berharap keputusan tersebut dirahmati-Nya.

Syura yg berkesan:
-Wujudkan suasana yang boleh merangsang perbincangan.
-Ahli-ahli diberi peluang sama rata untuk perbincangan.
-Agenda dibincangkan satu persatu.
-Had waktu perbincangan bagi setiap isu/masalah ditentukan mengikut keutamaan.
-Setiap pandangan dan keputusan dirumuskan dari masa ke semasa.

Thursday, October 22, 2009

MENJAGA KERUKUNAN HIDUP BERMASYARAKAT

Dari Abi Hurairah r.a katanya : Telah bersabda Rasulullah SAW : “ Janganlah kamu saling dengki mendengki, janganlah kamu saling tipu menipu, janganlah kamu saling belakang membelakangi dan janganlah kamu menjual di atas jualan setengah daripada kamu dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara. Orang Islam adalah saudara kepada orang Islam yang lain, tidak boleh ia menganiayai dan tidak boleh membiarkannya (dalam kehinaan) serta tidak boleh mendustai dan tidak boleh menghinanya. Taqwa itu di sini (Nabi berkata sambil menunjukkan ke arah dadanya tiga kali) Sudah cukup banyak kejahatan seseorang itu bahawa ia merendahkan saudara seIslamnya. Sekalian orang Islam atas orang Islam yang lain adalah haram darahnya, hartanya dan kehormatannya."

Riwayat Muslim

Huraian

Mengharungi kehidupan pada zaman serba moden ini memperlihatkan kepada kita akan struktur hidup bermasyarakat Islam hari ini menjadi semakin terlalu individualistik. Sesungguhnya sebagai agama 'keamanan', Islam sangat menuntut umatnya supaya menghormati sesama manusia. Antara perkara yang harus diberikan perhatian ialah seperti menjaga keselamatan nyawa daripada berlaku pembunuhan sesama sendiri, menjaga maruah di dalam masyarakat daripada segala fitnah, tuduh-menuduh dan hasad dengki, menjaga keselamatan harta benda dan sebagainya daripada kecurian, rompakan pencerobohan dan lain-lain.

Sebagai seorang Muslim kita mestilah menghormati maruah individu Muslim yang lain kerana setiap individu mempunyai hak dan tanggungjawab, seperti hak untuk dihormati oleh orang lain dan tanggungjawab untuk menghormati orang lain. Antara sebab mengapa puak Yahudi suka melakukan kezaliman terhadap umat Islam adalah dek kerana sikap tidak ambil peduli yang berlaku antara sesama umat Islam hari ini. Justeru musuh Islam berani bertindak sesuka hati menindas rakyat Palestin serta merampas tanah mereka sedangkan Israel pada hakikatnya dikelilingi negara Arab yang jumlah rakyatnya jauh lebih ramai daripada mereka. Namun malangnya mereka hanya mampu melihat kezaliman rejim Zionis ini tanpa mampu untuk berbuat apa-apa.

Sebetulnya umat Islam harus hidup sepertimana yang disebut dalam pepatah Melayu “cubit paha kiri, paha kanan terasa sakitnya”. Dengan perkataan lain, jika kita inginkan segala kebaikan untuk diri kita, maka kita juga ingin umat Islam lain juga menikmati kebaikan itu.

Sunday, October 11, 2009

sehari bersama Prinsip Ekologi....

kerja lapangan ekologi....best.....pengalaman yg amat berharga buat akhikabir.....

kita cari benthos dulu.....ada gaya X???

rehat sekejap....selepas tgkap insects

ramai-ramai tngk pakcik mat dan pakcik jo menjala ikan....akhikabir pn try gak mnjla ikan ini....terbuka jgklah jala tu walaupun empat segi.....huhu

Saturday, October 3, 2009

KAMBING TERBANG....

Teringat akhikabir ketika masih lagi menuntut di sekolah menengah dl akan satu cerita...cerita ini pendek je tapi beri satu pengajaran yg amat berguna....mana taknya jika cerita ini akhikabir msh ingat lg walaupun dah empat tahun berlalu.

ceritanya begini.....
ada dua orang sahabat tinggal di sebuah kampung, me
reka ini memang dikenali sebagai sahabat sejati....tidak pernah berenggang walau pergi ke mana-mana.Sorang bernama Sood dan sorang lagi dikenali dngn nama Daud.Sood ni jenis bangang ckit manakala Daud ni jenis baik hati....Sood peranagai dia tidak mudah suka mengalah....kalau dia kata A, A lah jadinya walaupun benda tu B,C,D dsbgnya.

Suatu hari, Sood dan Daud bersiar-siar di dlm kmpng mereka, tiba-tiba mereka terkejut ketika melalui kaw semak, semak tersebut bergoyang-goyang......lalu Sood bertanya kpd Daud,"hoi Daud kau rasa apa benda dlm semak tu?"....."burunglah....tengah mengawan" balas Daud."Eh....burung kau cakap??aku rasa taklah kambing tu...."Sood kemudian ambil seketul batu lalu membaling ke arah semak tersebut.....memang betul apa yg disangkakan Daud, dalam semak tersebut ada burung....Burung-burung tersebut terus terbang me
ninggalkan semak dan dua org sahabat tadi....spontan dengan burung-burung itu terbang,Sood dengn bgganya berkata kpd Daud...."Hah,kan aku dah cakap kambing dlm semak tu.....dah terbang dah pun..."..."yelah.....Kambing terbang !!!" jawab si Daud yg malas nk lyn kerenah si Sood.....

Pengajaran:

1.Jangan kita terlalu merasakan kita je yg betul terutamanya dlm memberikan pndapat....tetap juga mempertahankan Idea kita walaupun dah jelas di depan mata kita yg pendapat kita tu memang tak boleh pakai....jngn tergolong dlm glngn bodoh sombong.
2.Perlu kita menghormati pendapat orang walaupun pendapatnya tidak relevan....jika betul pendapatnya tidak betul....perlu bgtau dengan cara yg sebaiknya jngn mengiakan pendapatnya yg dh konpem salah krn akan memberi mudarat dn buka jalan kpdnya apa yg sebaiknya....
3.orang yg bodoh sombong sentiasa mncr alasan nak tnjk jugak dia jugak yg betul....walaupun alasan yg diberikannya mmg tdk blh ditrm oleh akal w
aras dan amat mnjgklkn....elakkan dr sifat tk suka menglh ini....ianya mmg di benci org....


Friday, October 2, 2009

HUKUM ALLAH VS HUKUM MANUSIA


SEBAT CARA ISLAM
1-Panjang rotan tidak lebih 1.22 meter , tebal tidak lebih 1.25 sm.
2-Jika pesalah hamil, hukuman dilaksanakan selepas 2 bulan melahirkan anak.
3-Sebatan tidak boleh kena muka, kepala,perut,dada atau bahagian sulit.
4-Pesalah lelaki disebat berdiri manakala perempuan dalam keadaan duduk.
5-Sebatan dengan kekuatan sederhana.
6-Tukang sebat tanpa mengangkat tangannya melebihi kepala.
7-Tidak melukakan kulit pesalah.

SEBAT CARA SIVIL
1-Rotan yang digunakan terdiri daripada pelbagai saiz
2-Pesalah akan ditanggalkan pakaiannya dan digantikan dengan pakaian cawat.
3-Pakaian cawat hanya menutupi bahagian kemaluan depan sahaja.
4-Bahagian daging punggung akan tededah untuk disebat.
5-Pesalah akan dibaringkan secara berdiri pada patung yang dikhaskan dan diikatkan kedua kaki dan tangan.
6-Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara terus.
7-Sesetengah tukang sebat menyebat dengan cara sentapan.
8-Sebatan dengan cara sentapan lebih menyakitkan kerana pesalah dapat merasakan cebisan kulit tersentap keluar.Hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum islam dibawah seksyen 136 enakmen pentadbiran agama islam dan adat resam melayu pahang 1985 dan boleh dihukum dibawah seksyen 4 enakmen sama (pindaan 1987) sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum islam sebenarnya.

Ayuh bagi mereka yg masih lg ragu-ragu tntg hukum Allah,kejamkah hukumannya??mana lagi kejam??jangan sampai kejahilan melahap diri kita,hukuman di dalam Islam bukan bersifat menyiksa tetapi bersifat dari sifat dasar Islam itu sendiri iaitu "mengajar"