Wednesday, October 28, 2009

HIKMAH DI SEBALIK PERBINCANGAN

Assalamualaikum kpd semua yg singgah di blog akhikabir ni,,,agak lama akhikabir tak menulis terasa tak selesa pulak...kali ini saya akan berkomentar mengenai kepentingan musyawarah,atau syura ataupun perbincangan memandangkan ianya adalah elemen penting kpd kita dalam menrskan perjuangan di dlm kehidupan khususnya dlm kehidupan berorganisasi...

Apakah Syura?
-menurut bahasa ialah berunding atau bertukar fikiran.
-menurut istilah syariat Islam, erti syura atau musyawarah ialah bertukar fikiran atau berbincang antara dua orang atau lebih dalam menghadapi hal-hal yang dibenarkan oleh syariat sesuai dengan adab-adab, cara cara yang syar’i untuk memperoleh hasil yang baik dan benar yang akan menjadi tindakan bersama, seseorang atau satu kelompok.

“Dan orang-orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan shalat, sedang urusan mereka diputuskan dengan musyawarah antara mereka; dan mereka menafkahkan sebagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka.” (QS. Asy-syura 42: 38)

syura:Sebuah Hikmah
-amal jama’i (kerjasama) > akan timbul ikatan tanggung jawab untuk sama-sama menanggung amal yang akan dilaksanakan, walaupun kadang tidak berbuah kebaikan yang diharapkan.
-Rasulullah saw. juga menerima usulan para sahabatnya dalam perang Uhud. Meskipun kaum Muslimin mengalami kerugian dalam perang itu, namun al-Qur’an tetap menekankan pentingnya musyawarah itu.
-Setelah habis perang Uhud, turunlah ayat Quran, “Maafkanlah mereka, mintakanlah ampunan bagi mereka, dan ajaklah mereka bermusyawarah.” (QS. Ali ‘Imran: 159).

Adab-adab bermusyawarah/syura:
-membuka majlis dengan Ummul Kitab
-menghormati Pengerusi Majlis
-memberitahu ahli syura jika lewat ke majlis atau xdapat pergi
-saling memberikan pandangan dengan niat utk mencapai jalan penyelesaian...bukan dngn niat utk menonjol diri dan sebagainya
-memberi pandangan dan berlapang dada dengan pandangan orang lain
-jangan sesekali beranggapan pandangan kita yg paling betul dan orang lain salah
-berlapang dada dan sepakat dengan keputusan yang diperolehi
-dilarang mengungkit atau mempersoalkan keputusan yg telah disepakati di luar mesyuarat ataupub sesudah mesyuarat selesai....jika ingin kepastian lagi terhadap keputusan mestilah dilakukan ketika mesyuarat masih berlangsung...
-berserah kepada Allah (tawakkal) dengan keputusan yg diperolehi dan berharap keputusan tersebut dirahmati-Nya.

Syura yg berkesan:
-Wujudkan suasana yang boleh merangsang perbincangan.
-Ahli-ahli diberi peluang sama rata untuk perbincangan.
-Agenda dibincangkan satu persatu.
-Had waktu perbincangan bagi setiap isu/masalah ditentukan mengikut keutamaan.
-Setiap pandangan dan keputusan dirumuskan dari masa ke semasa.

No comments:

Post a Comment