Thursday, December 10, 2009

Aku dalam percintaan...

Kadang-kadang aku sendirian
terkapai-kapai kesepian
memburu utk satu kepuasan
kepuasan yg mgkn tidak terasa puasnya
selagi aku merasa kesunyian...
selagi kesunyian tidak dihazafkan...
aku tidak kepuasan...
kepuasan menjelma ketika ku mengenal erti cinta..
cinta kepada-Nya
cinta kepada pesuruh-Nya
cinta kepada makhluk-Nya
sebagai cinta kepada-Nya
cinta itulah mengajarku erti sebuah persahabatan
cinta itulah mengajarku erti sebuah percintaan
cinta itulah mengajarku erti ukhuwah
cinta itulah mengajarku erti kasih sayang
cinta itulah mengajarku erti pengorbanan
cinta itulah juga yg mengajarku erti permusuhan
cinta itulah juga yg mengajarku erti persaingan
kepuasan terisi dengan cinta
namun diriku masih tidak puas mendamba cinta
hingga akhir hembusan nafasku
agar terus tidak puas dengan bercinta
cinta ku kepada-Nya...

Kadang-kadang aku terasa
tanpa percintaan ini
dimanakah diriku ini...
kemanakah diriku ini...
siapakah diriku ini....
bolehkah aku terus berdiri
dikala diriku jatuh berdarah tak diubati
bolehkah aku terus berlari
dikala jalan penuh kaca dan duri
bolehkah aku terus layari
dikala lautan bergelora arus berapi
boleh saja...tetapi apa maknanya...
tanpa percintaan ini...
kerana cinta-Nya ubat yg tak dapat dibeli
kerana cinta-Nya kenderaan yg dinaiki
kerana cinta-Nya penenang gelora hati
cinta yang tak mungkin aku lepaskan
cinta yang tak mungkin aku tepiskan
cinta yang tak mungkin aku biarkan
aku sama sekali tak ingin kecundang
sehinggalah matahari menyusul di barat
sehinggalah matahari menyelam ke timur
aku ingin di dalam percintaan
cinta ku kepada-Nya..


Nukilan...
ibnu nasir

No comments:

Post a Comment